1
1

Handbyggt i Storbritannien sedan 1988

Vi arbetar med partners över hela världen för att köpa komponenter till våra cyklar. Vi började produktionen av våra heldämpade ramar i Halifax (England) 1998. Det verkade vara det enklaste och bästa sättet att få den utveckling vi behövde för de ram idéer vi skissat på. Det visade sig snabbt att det inte var ”lätt”, men det visade sig vara framgångsrikt, och resten är som man säger ”historia”. Sedan den orädda början har vi byggt en hel del ramar och lärt oss mycket. Även erfarenheterna har lärt oss en hel del, de små tweaksen och tricksen som vi har lärt oss i byggprocessen är inte nödvändigtvis uppenbara i den sista bildrutan, men de är viktiga steg för att producera några av de starkaste och mest pålitliga högpresterande mountainbike-cyklarna i världen.

Vårt modellprogram

Här är 2016 års cyklar

Orange Four

”Less is more” – Efterlängtad stigcykel med kort slaglängd.

Four har funnits ett tag nu. Inte på vår framtida modell lista, inte som en del av den stora orange planen, men djupt i våra hjärtan. Det började med en av dessa ”tänk om samtal där vi alla befann oss på samma sida. Har 15 års utveckling av Five lämnat en lucka och behov av något annat? Kanske. Vi sopade rent ritbordet och vässade en penna.

Vilka egenskaper skulle vårt  ultimata stigcykel med kortslaglängd ha: kort slaglängd, snabb, nätt och lätt hanterlig, en snabb klättrare.

Hur mycket slaglängd? 120mm känns rätt.

”En snabb stigcykel med 27,5″ hjul och 130mm/ 120mm dämpning (fram/bak)”.

Läs mer om Four

Orange Five

Vår eviga terrängcykel is sin fulla briljans.


Även om vi har ett komplett utbud av modeller från 700C urbana cyklar ända fram till VM-DH-monster, alla med orange cyklarnas DNA så är Five en cykel som många människor ser som vår ikon. Men kategorin trotsar Orange Five.

Det är ingen hemlighet att det är vår mest sålda modell, och att den bär kronan av en anledning.

När det kommer till kritan så kommer Orange Five att leverera i nästan alla situationer. Lyft på hatten för en gammal saga, det är ”guldlocks” cykel i vår line-up. Inte för stor, inte för liten, för alla som cyklat (och även de som nyss börjat) så är Five ”precis rätt”.

”Vår mest sålda modell, 27,5″ hjul och 140mm dämpning fram och bak”.

Läs mer om Five

Orange Alpine 160

Alpine 160 – En skalpells precision och en motorsågs förmåga.

Handbyggd i Halifax och utformad för att cyklas på i världens största berg, den helt nya Alpine 160 innehåller banbrytande funktioner och geometri med vårt rykte ”utan nonsens tillförlitlighet”. När vi satte Alpine 160 under kniven så var varje aspekt av ramen analyserad, förfinad och uppdaterad.

Vi lade till nya funktioner såsom 27,5″ hjul, interna draging av kablage till sadelstolpe, ökade ramlängden tillsammans med vår beprövade ”single pivot design” med väldigt lite underhållsbehov, alltid högpresterande. Lägg där till en lätt men stark helgjuten konstruktion så att du kan fokusera på spåret framför dig, inte cykeln under dig.

”En snabb och mångsidig cykel för krävande enduro eller stora berg, 27,5″ hjul och 160mm dämpning”.

Orange Segment

”Designad för att vara vår snabbaste 29″ stigcykel – erövraren av stigar”

Segment –  Delar åsikterna & erövrar stigar.

Utformad för att vara den snabbaste allroundcykeln vi kunde tillverka, så tar Segment och suddar ut förutfattade meningar om vad som är möjligt med en kortslagig cykel.

2016 kom denna, det är den 2: a generationens Segment ram. Förbättrad, omformad och finslipad. Alla nya CNC-frästa ramdelar, tunnare aluminiumplåt har sänkt den totala ramvikten med cirka 400g.
Vi har ökat pivotpunktens bredd med 6mm tillsammans med 148mm Boost baknav bidrar detta till ännu mer lateral styvhet än på 1: a generationens modell.
Kan vara en av de roligaste cyklarna man kan cykla på svenska stigar, snabb och responsiv, en snabb klättrare som ändå högpresterar utför.

Vi har också lagt till mer plats för bredare däck i svingen.
”En supersnabb stigcykel med 29″ hjul och 120mm/110mm dämpning (fram/bak)”.

Orange Crush

”Uppför, utför eller i sidled så kommer Crush att krossa allt”


Den ihärdiga Orange Crush fick en stor uppdatering inför 2016. Vi har tagit en ram som vi älskar och utvecklade funktionerna fram mot den roliga faktorn utan att rubba de fina egenskaperna.

Mest uppenbara förbättringen är att baktriangeln nu har  genomgående axel, detta bidrar med ännu mer stabilitet, till vad som redan var en styv konstruktion.

Säker och precis styrning 66 ° styrvinkel tillsammans med nytt lite längre ovanrör, några millimeter  storlek för storlek, tillsammans med en 50mm stem placerar det åkaren precis där man vill vara (naturligvis med tuning möjlighet att välja efter eget önskemål) för direkt ingång och viktfördelning.

Medan kortare kedjestag gör klättring en smula lättare, mer utrymme för för däck. Nu ryms stora härliga 2,4″ däck.

”En perfekt cykel för varje tillfälle, 27,5″ hjul och optimerad för 140mm dämpnining”

P7

Orange P7

Stålsätt dig själv – P7 är tillbaks


P7 är tillbaka. Den legendariska Orange hardcore-stål hardtailen har gått igenom några förändringar under årens lopp och efter den senaste en kort paus är den nu tillbaka med ny geometri, en ny rörsats, Reynolds 525 och en ny hjulstorlek (27,5″) , men med samma inställning som när den stod utanför rektorns kontor den första dagen i stig-skolan.

Denna nya P7 har ”rebell” skrivet över hela sig;en geometri med långt ovanrör, en flackare styrvinkel. Denna cykel menar allvar. Piskan och spänsten i ett CROMO-chassi kan inte replikeras , och när du en gång ”testat” stål, är det svårt att gå tillbaka till en vanlig ram med. P7 uppmanar dig att cykla snabbare, trampa hårdare och flyga högre.

En ikon som nu fått fina uppdateringar och 27,5″ hjul. En hardtail i stål för dig som gillar fart och känsla.

Läs mer om Orange P7

Orange Clockwork 100

En klassisk Orange hardtail

29er versionen av Clockwork får oss att komma tillbaks för mer. Ännu mer så inför 2016 så har vi förlängt överröret och kortat ned styrstammen, för en förbättrad viktfördelning. Den kommer att rulla i hög hastighet hela dagen lång, och ta sig an tuffa nedfarter med ett förtroende de flesta skulle rygga för.

Med geometri konstruerad kring en gaffel med 100mm slaglängd och ett uppdrag att locka fram de största leendet av din tid på stigarna så är Clockwork en produkt av det vi gör bäst, cyklar som gör du vill cykla och ha roligt.

Ramen är lätt till vikten men tungt lastad med funktioner. Kustom reducerade, och formade aluminiumrör, skivbromsfäste monterat på kedjestaget, kombineras med intern dragning av broms, växel och kablage till sadelstolpe bidrar till en snygg cykel.

En superrolig 29er, lättstyrd och med snabb respons.

Läs mer om Orange Clockwork 100

Clockwork 120

Orange Clockwork 120

Den mångsidiga hardtailen som klarar allt

Med sina 27,7″ hjul, 120mm slaglängd och en geometri skapad för stigcykling är Clockwork 120 valet för er som söker en potent blandning av enkel hantering och snabb acceleration. För 2016 gav vi framtriangeln lite mer längd tillsammans med en kortare stem placerar styret i en ”sweet spot” av perfekt stig kontroll. Med åkarens vikt knuffad en grad framåt ger Clockwork 120 ännu säkrare hantering än någonsin tidigare. Det är en cykel som blir som mest levande när den får köras på slingrande stigar, men är lika glad när du vill ta det lugnt och njuta av utsikten.


Clockwork 120 har en ram i lätt aluminium som är fullpackad med funktioner; kustomreducerade och formade rör ger den rätta balansen av feedback och komfort. Skivbromsfäste monterat på kedjestaget i kombination med intern dragning av kablage för broms, växel samt sadelstolpe  borgar för en snygg cykel.

En lätt men styv ram i kombination med 27,5″ hjul ger en lyhörd och engagerande cykel, oavsett om det är en snabb runda i den lokala skogen eller episka resor i vildmarken.

En snabb och kvick hardtail med 27,5″ hjul.

Läs mer om Orange Clockwork 120 här.

Diva

Orange Diva

En högpresterande hardtail med geometri anpassad för kvinnor

Med 27,5″ hjul och 6061-T6 aluminiumrör har Divan ett sportigt chassi som är effektivt på pedalerna, inspirerande på stigen och tillräckligt förlåtande för att minska åkarens trötthet på dagslånga turer.

Inför 2016 fick Orange Diva ramen en ”makeover”. Vi har tittat på varje rör och justerat dem där vi kan för att förbättra åkkomforten. Diva ansluter sig till resten av sortimentet med ett längre ovanrör och kortare stem, vilket gör styrningen mer direkt och förbättrar åkarens viktfördelning för att ge mer framhjuls grepp. Vi har ersatt ”monostay” bakänden med lite mer förlåtande anpassade sadelstag för att ge lite mer komfort. Diva handlar om att vara säker på foten, säker hantering – uppför eller utför.

Precis som med alla våra cyklar så är Diva är inriktad på att vara rolig oavsett hur stigen ser ut och med komponenter som är avsedda att lindra tryckpunkter. En rolig hardtail som bara stannar när du gör det.

En snabb och rolig hardtail speciellt utvecklad för kvinnor.

Läs mer om Orange Diva här.

324 RS

Orange 324 RS

Omdesignad för att bli ännu snabbare, byggd för att hålla.

Med Orange 322 förpackade vi VM prestanda in i en beprövad form denna valdes av Orange Dirt världslaget som deras downhill-vapen.

Med vår erfarenhet med 22X / 32X serie downhillcyklar, är 324 det raffinerade resultatet av den prototyp feedback vi fått från teamet. Vi har omdesignat massor av ramens funktioner. Framför allt så har vi byggt chassit till 27,5″ hjul.

Vi har behållit den ”through-the-downtube chock mount” Detta är en funktion som ger oss utrymme att placera vår beprövade ”single pivot” exakt där den behöver vara, i förhållande till drivlinan för att uppnå den typ av känslighet för små ojämnheter och mjuka känslan. Många människor tror att de behövs komplicerade länkage och ”multi-pivot” design för att uppnå denna mjuka fina dämpming. Dessutom innebär ramens ”chock kurva” är en mjuk ”ramp”. Denna funktion gör det lätt att ställa in bakdämparen, något som borde vara enkel men ofta hindras av varierande dämpningskurvor. På Orange 324 sker inställningen av dämpningen direkt på dämparen utan länkage som försvårar inställningen. Detta gör 324:an enkel att använda för såväl en enskild åkare som ett fabriksteam.

324:an använder delad baktriangel ”svingarm” konceptet som vi också använder på Alpine-160. Detta minskar vikten och ökar styvheten på ramar med lång slaglängd.

Dessutom har vi lagt till mer stabilitet genom att använda bredare 83mm vevlager och 150mm bredd i bakgaffeln, minimerad axiel vridning som hjälper föraren att hålla deras valda spår.

En av de stora fördelarna med att utforma för 27,5″ hjul är att vevlagret nu är lägre än axelbanan vid vila. Detta försprång ger cykeln en mycket mer ”gräv” i känsla när man trycker sig genom svängar samtidigt hålls tyngdpunkten låg för hög hastighet och kursstabilitet.


Vänta det är en hel del arbete och mer metall eller hur? Hur påverkar det vikten, du kommer bli förvånad över att läsa att vikten för en 324 ram är ca 200g lättare än en 322 ram i samma storlek.

Det är hårt arbete att hålla det enkelt, men vi tror att vi med 324 har byggt en downhill-cykel som kommer att prestera på den högsta nivån, om och om igen med den minsta mängden av underhåll och den maximala mängden tid på banan.

En supersnabb donwhill-cykel med ett arv ifrån värdldscupsvinnande ramar.

Läs mer om Orange 324 RS här.